Pages

Sunday, May 22, 2011

Membudayakan Bahasa Melayu

entry hari ini ada 3 situasi yg berbeza...

Situasi 1
semalam aku balik keje aku tengok meter minyak kete aku dah nak langgar tiang... gambar tong sampah dah menyala2... jadi aku dari ke klang nak menuju ke meru cuma nekad harap2 sampai la ke meru...setibanya di meru aku isi di shell... seorang bangla menuju ke arah aku 
bangla :"isi berapa? penuh?"
aku :"penuh.. eh salah... 50 "
dia pun tekan button2 yg ada..
tottt tettt tooottt teetttt.....
sambil aku isi tu aku tengok je gelgat si bangla ni... mungkin tunggu aku habes isi minyak kot.. atau mungkin saja nak temankan aku kot... takut la aku kena culik ke.. uweeekkkkk....
sambil dia bersandar kat pump minyak tu dia mengeluarkan duit2 yg ada dlm pouch bag dia...
satu persatu dia mengira.. sambil mulut tekumat kumit...
satu..dua...tiga..empat.... sampai la sepuluh...
... nape dia tak kira dlm bahasa dia ekkk..
klu kita g bangla... takkan kita berkata2 dlm hati pun nak guna bahasa bangla gak...

MORAL OF THE STORY: wei bangla pun membudayakan bahasa melayu la...
alahai adek manishhh~


situasi 2..
habes je isi minyak aku nak g cucuk duit. dah isi rm50... tengok2 dlm purse ada 5 hengget je.. benti kat petronas ..dlm tu atas 3 machine ATM.. 2 mesin Maybank dan 1 mesin CIMB.. so aku pilih Maybank..
di mesin CIMB tu aku tengok di bahagian depan sekali ada mamat yg berdresing spt seorg peragut, rambut tok sah ckp la.. biji mata pun tak nampak dah ha....muka mmg ganas..... yg  mungkin dlm poket nya ada pistol atau senapang patah atok dia... masa aku nak cucuk duit tu dia sempat toleh aku.. kusss semangat...dgn perasaan takut.. aku kuar 50 hengget je.. punya ar sengal... nak beli susu anak aku pun tak lepas ni.... tak pe la g cucuk tempat lain.. tak nak ar tunjuk sgt yg aku ni takut ngan dia.... dia belakg mamat tu kelihatan 4 org bangla tengah tunggu nak cucuk gak....
habes je mamat tu kuar duit dia.. bangla blkang tu minta la tolong mamat tu kuarkan duit dia...sbb kat ATM tu tak leh tukar bahasa bangladesh... so mamat tu pun tekan la apa yg patut... mamat tu tanya .."berapa?" bangla tu kata .." keluar semua".... aku tengok je bangla2 tu minta tolong di celah2 himpunan jajan2 yg ader dlm petronas.. selesai je duit bangla tu keluar semua... bangla tu bagi la mamat ni duit sikit. (aku x perasan lakberapa amoun nya...) tetiba mamat tu ckp "takpe..takpe.. saya tak mau.. saya tolong saje".... begitu la seterusnya ampai la dia berjaya tolong bangla yg ke empat..

MORAL OF THE STORY : pakai buruk tak semestinya jahat pakai cantik tak semestinya baik...

situasi 3
benda yg aku tulis ni ada dpt dari sepucuk surat yang di pos kan ke pejabat aku utk bos besar aku...
yg menyedarkan kepada aku betapa pentingnya bahasa melayu dititikberatkan di sekolah...
citer banyak tak guna... baca je la surat ni...



klik gambar utk tumbesaran

MORAL OF THE STORY: berpangkat besar tak semestinya ............... (sila isi sendiri tempat kosong tersebut)

No comments: