Pages

Wednesday, February 24, 2010

GUA TEMPURUNG

Di dalam kesibukan org cina sambut raya cina, aku dan teman2 seperjuangan g wat trip g masuk gua tempurung. bertolak dr klang pukul 7.30 pagi. 


otw g tu jem leh tahan gak aarr.... biasak aaa...raya kan?...


berkat kesabaran maka sampai lah kami di tempat kejadian jam 10.30 pg. jam 11.00pg kami pun memulakan perjalanan menjelajah ke dalam gua tempurung.


 GT bermaksud Gua Tempurung laa... dah GT juga bermaksud...."Grand Tour" : iaitu laluan yang paling mencabar.(tak agak-agak nak amik yg mencabar terus, riak dowh~ balik nak citer kat ketua kg lagi....)
ni masih tangga biasa2 je...
muka pun suci lagiiii......


dan....


maka bermulalah segala kepenatan bercampur kesulitan, kesusahan dan kesemputan dan kesakitan badan2...


jeng..jeng jeng...  turun batu yg licin (ada beberapa batu yg kita kena turuni..batu yg last tu yg paling mencabar sebab bayang ar tak guna apa2 tali nak turun tu, tali pun takde....dasyat bukan??? 




kecuali guna tangan dan kasut yg ada, klu tgn besar...senang sikit arr...








perjalanan diteruskan, terpaksa membongkok, merentasi air(gambar takde sebab kamera kena bungkus plastik) air kat dlm gua ni sejuk sgt..waktu merentasi air tu kita mmg tak boleh bangun atau membongkok sebab paras antara batu dan air tu rendah,mmg ada ruang utk kepala je.




~perkara wajib melakarkan gambar berdua.... hehehe~

akhirnya nampak gak cahay matahari, tapi ni belum habis lagi ni baru separuh perjalan sebenarnya. bagi can para lelaki2 ni hisap okok dulu.. huh pencemaran udara betulll~



ni gambar salah satu lubang keluar yg kecik betul2 sorang je boleh masuk..lubang ni manandakan yg kita dah nak sampai keluar dr gua ni.... sib baik kwn aku size XXL leh lepas....seriau gak beb...takde laluan lain nak kuar....


yg pegang torchlight tu ar tourist guard kitorang... dia ni lagi steady..pakai selipar jepun je... turun bukit yg b'batu2 licin yg curam pun cam takde perasaan je..tau ar dah expert bro~


akhirnya kami pun selamat keluar.gambar ni adalah gambar laluan keluar. akhirnya kami dapat keluar lebih kurang jam 3.00ptg. alhamdulillah

No comments: