Pages

Wednesday, March 28, 2012

Adab bercakap dengan orang

dulu cikgu aku penah pesan...
"kalau saya bercakap tengok muka saya...."


mak pun ada pesan gak..
klu mak panggil ..cuba menyaut...
kalau mak cakap.. cuba pandang...
"dah mcm cakap ngan tunggul..."

kejadian jadi kat aku hari ini..
seorang pakcik datang ke kaunter aku...
tanya pasal masalah cukai dia...

aku dengan penuh perasannye bercerita...
terangkan iye-iye..
"gini pakcik... bla..bla..bla..."
sambil tangan aku tunjukkan dlm bil..
menerangkan maksudnya....
sambil menerangkan maksudnya..
aku tengok muka pakcik tu...

langsung tak tengok bil...
dari mula aku cakap...
puas la aku ni tunjuk2 tgn kat bil tu menandakan aku nak terangkan pasal cukai dia...
namun dia tetap tak pandang kat bil tu...

tak putus asa, aku cakap lagi kat pakcik tu,
"ok, pakcik tengok ni... bla..bla..bla...tengok ni..." sambil tgn menunding ke arah bil..
namun hampa...
pakcik tu ttp tak pandang...
dia hanya pandang ke satu arah tu je...

memula rasa bengang tapi akhirnya... aku gelak sorang2...

sebab pakcik tu cuma memandang ke satu arah


iaitu....


...


...


...

...


...


...
...


...


...


...


...


...

...


...


...

...


...


...

...


...


...

muka aku...



aku pun senyum sorang2 sambil berkata...

yay!! aku mmg cantik hari ini...

malangnya.. dia pakcik okeyyyy, bukannya abang~
sekian

No comments: