Pages

Saturday, April 30, 2011

RezeKi Selepas BanJir

kejadian yang terjadi kat aku semalam betul2 mengingatkan aku ngan tsunami yang melanda jepun baru2 ni dan banda aceh satu ketika dulu... (ayat surat kabor ni...)

ye la masa sebelum tsunami dulu... ikan2 semua pergi ke persisiran pantai... org2 yg dekat2 situ semua suka.. rezeki katanya... rupa2nya,.. kegembiraan hanya sementara... Allah bagi sekejap je... lepas tu Allah turunkan bala utk uji mereka2 semua.... (amboi ayattt... dah macam selami jiwa dr fadzilah kamsah kaww~~)

sama la jugak macam kat jepun... ikan2 boleh lari ke persisir pantai mexico.. mereka2 ni sgt gembira.. tinggal keluarkan tangguk je... tengok tu.... steady ke ..tak yah susah2 pakai jaring @ jala.... setahun mkn tak abes ni...


so ape kaitan tsunami ngan idup aku plak ni....
ader... cuma situasi nya berbeza sedikit disitu ye.. anak-anak....
apa yang jadi pada aku hsemalam.. membuatkan aku lebih bersyukur dan terus bersyukur...
begini kisahnya....
tanggal 29.04.2011 (jumaat).. (kenapa tanggal ?... aku pun tak pasti ape yg t'tanggal)

jam 6.00 pagi aku dikejutkan dgn .....



yang sangat kuat dan disusuli dgn ......



yang sgt lebat....
aku terjaga dari lena...
mmg sepatutnya.. terjaga pun.. kan nak g kerja...
anak ku azeezuddin juga terjaga...
lantas dia .....



eh salah.. ..
lantas dia....











lalu pada pagi yg berbahagia tu...
aku terbuka hati nak tengok ape jadi kat luar....
sambil selimut masih menyelimuti tubuh ku...(tak leh bla...ayat ko der..)
sejuk.... dingin... beku....
aku gagah kan diri menjenguk tingkap...
bila aku buka tingkap je.. aku tengok...















haiwan peliharaan aku dah terkeluar dari habitatnya....
berkeliaran di tengah halaman.....
hhhaaaiiissshhh.....!!
what to do?  nothing to do??...
must do sumethin'???

ikan puyu peliharaan aku

rasanya dlm 20 ekor ader kot dier keluar...
tak lupa juga yg dah terlepas masuk ke longkang berdekatan....
rugi-rugi....
jadi.. tak psal2.. kul 7 pg...
aku jadi penyelamat kpd ikan-ikan sendiri...
memula kutip tu... baik lagi... pakai payung...
last2 bila dah tengok ikan yg keluar makin banyak...
tgn plak cuma 2.... pakai kain batik plak... mana nak pegang ikan..mana nak pegang payung..mana nak pegang kain... hujan plak makin lebat....
terpaksa la buang payung...
motif utama: nak main hujan jugak!! muahahaha (sekali sekala main hujan..best gak...)
so bila buat alasan tangkap ikan.. laki aku takde ar marah...muahahaha (gelak nakal doe)
yg aku tau mmg hujan pada hari itu tersangat lebat... tak mcm hujan biasa....
masa gambar tu di ambil pun... hujan masih lebat....

habes cerita bab pagi....
tiba bab petangnya...
hati dah sonok ni nak g amik anak aku kat umah mak....
tetiba akak aku call jam 5 something'

akak: "ko nak terus amek anak ko ker?"
aku: "a'ah "
akak: "ko jgn g umah mak"
aku: "ha?.. nape???"
akak: "g je umah aku dulu... nanti aku cerita"
aku : "ok" sejak bila plak aku tak leh g umah mak sendiri ni.... ishh~

otw nak ke rumah aku tu..
aku tengok kiri kanan aku...

kesian...




tapi banjir kali ni lain mcm sket...
sampai kan aku tak boleh nak ke rumah mak aku...
semua jln tutup...

jln nak ke rumah mak aku - puncak alam
view dr jln kem bina negara
aku dah terputus hubungan ngan rumah mak sendiri...
sib baik mak ngan abah aku dah g umah kakak aku merangkap jiran aku ....
rumah kitorang selamat sebab atas bukit...

selesai bab petang...
nak cerita bab malam plak...
ni la kemuncak motif utama entry ini di buat...

abah aku balik naik motor petang tu...
abah: "cepat dtg sini..bawak mak sekali"
aku: "ok"
abah: "ajak abang ko sekali"
aku: "baiklah" 

tanpa membuang masa...
aku terus ajak abg aku gi umah mak cepat2..
ni la masa yg kami nanti-nanti kan bila ader hujan lebat dan banjir lain mcm cam ni...

lantas aku terus pergi ngan abg dan mak aku...
suami aku, aku tinggalkan utk menjaga anak lelaki ku...
sbb dia tak suka tangkap ikan..
aku ni je giler sket klu bab - bab ikan ni......
bila dia dah izinkan.. ape lagiii....
menyetanlah akuuu..
yehaaaa ariba...aribaaa....

perjalanan agak perlahan...
malam tu pun ader jalan yg ditutup lagi...
tapi abg aku yg penuh dgn keberanian...redah je banjir yg semakin surut tu...
kitorang pun sampai dgn jayanya di tempat kejadian

cerita ni panjang sebenarnya....dah 300 patah perkataan ni...
tapi aku pendekkan je cerita nya..
tempat tu kat jln puncak alam...
kat mcD puncak alam tu...

Jln ditutup 
Yg penting Bukan Kaki Aku
Gambar lori meredah Banjir.... lori ni laju sgt!
banjir paras peha.. der~
aktiviti wajib...bkn i-city okey!

maka....
acara tahunan kitorang pun bermula.....
benda2 ni jadi pun... setahun sekali jer...

Menyelam je leh tangkap ikan ngan selambe..
ramai yg tolong.... tengok


abang ngan abah aku...kusyuk cabut ikan dr jaring
setelah beberapa jam masuk dlm air 
lebih kurang dlm pukul 1pg kot....
hasilnya......
Ikan Lembat  (adik beradik ikan keli... tapi lagi panjang.. )

Taiko duduk atas jalan... mmg rock!! 80kg ader kot~ ni baru 1st trip



baeekk punyerr
pinjam tudung mak jap....abaikan org belakang! 
panjang gilerrrr...... ikan melimpah~
ikan puyu sebesar tapak tgn abg aku yg mmg besar



pagi sabtu.. masih belum surut
jln ke puncak alam

seekor buat kenangan dlm akuarium.. yg lain dlm perut!





nota kaki: betullah seperti pepatah "Kadang-kadang Allah sembunyikan matahari. Dia datangkan petir dan kilat. Kita bertanya-tanya kemana hilangnya matahari. Rupa-rupanya, Allah memberi kita pelangi.."



3 comments:

ayu sleeping said...

fuyoooo....banyaknye ikan...rezeki beb,x yah beli ikan setahun...ikan ape tu,macam ikan keli je....biar betul

Juju said...

ni namanya ikan lembat...
ikan ni lebih sedap sari ikan keli..
lebih panjang..
kaler dia pun lain sket...

miss gojes said...

ikan yg mcm da terpeleot dlm akuarium umah ko kan....huhu