Pages

Wednesday, November 2, 2011

Aku Budak Kampung .....yg comot part 1

kesekian lamanya aku dah tak melawat mak kepada abah ku...
kesekian lamanya tak lepak2... atas pokok... bermanja bersama kerengge...
berjalan2 dan melintasi sawah2 bersama ular2.. berpeluk cium bersama pacat..
alahaii...
rindu nya suasana sawah ketika itu...
dengan bontot penuh lumpur...
muka compang camping ngan palitan air sawah...
bau padi tu sangattt sedap...
lagi2 bila padi tu baru dimesin..
bau nya nyaman..
nikmat....
tau???



















lamanya tak mancing iwak (ikan) puyu... sepat.. lele (keli)..kutuk (haruan) ... lampam....
rindu bangetttt...

....................

teringat plak masa zaman budak2...
seluar pendek...
rambut G-q (smpai skrg aku tak pernah berambut panjang)
baju fido-dido..
cari penangguk....
menangguk ikan cepleng (ikan sepat kecik) belakang rumah embah (mak abah aku)..
dapat sebaldi ikan...
siang ikan tu sendiri..
goreng sendiri...
makan sendiri aarrr...
sedappp ooooo...
terasa cam masterchef junior plak masa tu...





















........................

panjang intro....
lain kali la cerita...

just nak cerita balik kampung haritu....
tetiba rindu ngan suasana kampung...
anak aku tinggalkan jap ngan mak aku kat dalam umah...
aku ngan adik beradik yg lain masuk sawah jap..
terkenang plak zaman kecik2...
tetiba...
..............................

nampak je sawah...
aku terus berlari....
sambil berlari sambil buang selipar satu persatu..
wuhuuuuuuuu...
mcm gaya nak terjun sungai je...
wuhhuuuuuuuuu...
lari dan melompat ke lopak air lmpur...
wwuhhhhuuu....
sonok dowhhh!!!!!

 tiba-tiba..............................
"woi.. yg ko main lumpur tu ngape... habes la kotor seluar nye tuuuuu"
abah plak potong stim...
ermmmm.. hehhehe
aku: ''sekali sekala bah... naik kang mandi la...''
abah : "hey... mcm2 betollll"
aku : "hehehhehee" sambil buat muka paling comel
abah dah tau sangat  perangai aku bila sampai kampung...
mesti tak sedoo diri punyer...
kesetanan nya lebih sikit...
aku terus main lumpur itu...
tanpa menghiraukan keadaan sekeliling

best..best...


sekian.

bersambung.....
 (bila ada masa terluang)

No comments: